دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سردبیر الاهرام مصر تصریح کرد: رسانه‌های عربی به بوق تبلیغاتی آمریکا برای تبلیغ و تشویق جنگ علیه ایران تبدیل شده‌اند

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید اللوندی در ویژه برنامه شبکه تلویزیونی المصریه درباره مسئله هسته‌ای ایران، به تبلیغات برخی محافل رسانه‌ای مصر برای حمله آمریکا به ایران اشاره کرد وگفت: متاسفانه مصر مرحله دشوار و فاجعه باری را پشت سر می‌گذارد که طی آن دولت یک رویکرد و رسانه‌ها یک رویکرد دیگر دارند و این در حالیست که برخی از مراکز تحقیقاتی نیز با این رسانه‌ها همراه هستند.

در آمریکا همه درباره حمله نظامی سخن می‌گویند و برخی از مطبوعات مصری و عربی و برخی شبکه های ماهواره‌ای عربی نیز به بوق تبلیغاتی آمریکایی‌ها تبدیل شده‌اند. این شبکه ها به سراغ تصاویر آرشیوی و قدیمی مربوط به ایران می‌روند و با عرضه آنها این تصور را به وجود می‌آورند که گویا در ایران جنگ داخلی روی داده است. می خواهم بگویم در آمریکا برخی محورها و برنامه ها ترسیم شده است که متاسفانه رسانه های عربی مسئول اجرای آن هستند.

ما از «جنگ نیابتی» سخن می گوییم و می توانیم از «جنگ تبلیغاتی نیابتی» نیز سخن بگوییم. برخی از مطبوعات به گونه ای سخن می گویند که گویا ایران به دشمن همیشگی و ابدی جهان عربی و اسلامی تبدیل شده است. ما در این جا درباره ایرانی سخن می گوییم که حتی به گفته وزیر دفاع آمریکا اگر اهداف نظامی هسته ای داشته باشدشاید سه یا پنج سال دیگر به سلاح هسته ای دست پیدا کند حال آن که اسرائیلی در بین ما زندگی می کند که به گفته ایهود اولمرت نخست وزیر سابق این رژیم پانصد کلاهک هسته ای در اختیار دارد . اما این مسائل به هیچ وجه باعث نگرانی ما نمی شود گویا اسرائیل هیچ خطری برای ما ندارد. این دشمن که در کنار ما زندگی می‌کند به دوست صمیمی تبدیل شده است اما کشور مهمی مثل ایران به دشمن.

وی با اشاره به ابراز امیدواری رئیس جمهور مصر به عدم وقوع حمله نظامی علیه ایران و تاکید بر ضرورت حل سیاسی مسئله افزود: باید تاکید کنم کسانی که وقوع چنین جنگی را تشویق می کنند فقط بر سیاست اوباما و اظهارات وی تکیه نمی کنند بلکه به این بهانه ها متوسل می شوند که ایران به پیام صلح توجه نکرده است. در حالیکه باید توجه داشته باشیم که مقامات امریکایی در سه ماه گذشته نه با پیام صلح بلکه با اهداف نظامی خاص دو سفر مهم به منطقه خلیج فارس داشته اند و در این سفرها درباره یک مسئله مهم یعنی بسیج منطقه علیه ایران سخن گفته‌اند.

سردبیر الاهرام افزود: آمریکا دو خصیصه دارد، یکی آنکه از جنگ پرهیز می‌کند و دیگر اینکه پیوسته «جنگ نیابتی» را ترجیح می‌دهد و کشورهای حوزه خلیج فارس را نمایندگانی برای اجرای چنین جنگی علیه ایران می‌داند.

سردبیر الاهرام ادامه داد: مسئله دیگر این که مقامات آمریکایی در منطقه درباره بسیاری از مسائل سخن گفتند اما به اسرائیل که بزرگترین زرادخانه هسته‌ای و نظامی را در منطقه دارد اشاره ای نکردند. انها فقط از ایران سخن می گویند و این کشور را ابلیسی می دانند که کشورهای عربی باید شب و روز آنرا «رجم» (اشاره به رمی جمرات در مراسم حج) کنندو به نظر من متاسفانه بخش زیادی از رسانه های مصر در این مسیر گام بر می دارند.

وی در ادامه به شرط توقف شهرک سازی های اسرائیل که باراک اوباما آنرا به عنوان شرط مذاکرات غیرمستقیم با فلسطینی ها مطرح کرد ه اشاره کرد وگفت: اوباما و آمریکا با آن یال و کوپال خود نتوانستند شهرک سازی را متوقف کنند یا به تعویق بیندازند گویا اسرائیل فراتر از قانون و همه چیز است.

اللوندی در خصوص شیوه ایران برای اداره پرونده هسته‌ای خود ادامه داد: به نظر من ایران در مقابله یک تنه با جامعه بین المللی و جذب کردن ترکیه و برزیل به سمت خود موفقیت زیادی به دست آورده است. مسئله دیگر قدرت هسته ای اسرائیل است. مصر تنها کشوری بود که مسئولان آن در محافل بین‌المللی مختلف تاکید کردند باید سیاست یک بام و دو هوا را کنار گذاشت و اگر معیار مشخصی در خصوص ایران وجود دارد باید بر اساس همان معیار با اسرائیل نیز برخورد کرد.

وی به سیطره آمریکا به شورای امنیت اشاره کرد و افزود سازمان ملل به ابزاری در دست آمریکا تبدیل شده است و مثل یکی از دفاتر وابسته به وزارت خارجه آمریکاست. تصمیماتی که در سازمان ملل اتخاذ شده است، پیش از آن در کاخ سفید اتخاذ شده‌اند. این امور نشان دهنده معیارهای دوگانه است. نشانه‌آن نیز این است که به رغم تسلیحات هسته‌ای که اسرائیل در اختیار دارد هیچ کس اقدامی علیه آن انجام نمی دهد حال آنکه همه علیه ایران بسیج شده‌اند. 

کد خبر 111051

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز